1: Kreativnost in razmišljanje izven že obstoječih okvirjev
Kaj storiti, ko ugotovimo, da se ponavljamo oz. se vrtimo v krogu, ali imamo občutek, da nismo dovolj kreativni?
1. Postavimo bobne nekoliko drugače, kot ponavadi. Npr. floor tom postavimo na levo stran ali pa zamenjamo tom toma, mogoče dodamo kakšen drug boben oz. tolkalo, zvonec, … Že s tem, da set malo premešamo, dobimo povsem nove ideje.
2. Prestavimo “ghost“ note iz malega bobna (snare) na tom tome, na zvonec, …
3. Zminimalizirajmo set! Postavimo samo bas boben, hi-hat in snare – tako bomo zopet odkrili povsem nove barve in si rekli: “wow – koliko različnih zvokov samo iz malega bobna!”
4. Ko bomo postavili nazaj na najljubšo postavitev, bomo imeli cel kup novih idej!!
Najbolj pomembno pa je, da se ves čas pri vsem tem neizmerno zabavamo!!!
2: Neodvisnost in koordinacija
Za igranje bobnov uporabljamo obe roki in obe nogi. Bistvo neodvisnosti, koordinacije in tehnike je, da ko dobimo neko idejo, jo enostavno realiziramo, ne da pri tem razmišljamo katera roka oz. noga kaj in kako to naredi.
Kako začeti z vajami:
Ostinato vaje za bas boben in hi-hat.(Ostinato pomeni, da se konstantno ponavlja)
A: Osnovni ostinato je kakor hoja: R, L, R, L, … Četrtinke: (R = bas boben, L = hi-hat)
Tempo = 60bpm
Roke igrajo najprej četrtinke:
1. R, L, R, L, … (enojni udarci)
2. R, R, L, L, … (didli ali dvojni udarci)
3. L, R, L, R, …
4. L, L, R, R, ..
5. R, L, R, R, L, R, L, L, … (paradidli)
Roke: 1, 2, 3, 4,
Noge: 1, 2, 3, 4,
B: Ostinato na noge ostane enak, z rokami ponovimo vseh 5 vaj, vendar igramo osminke – enkrat hitreje (dva udarca z roko na en udarec z nogo).
Roke: 1ta, 2ta, 3ta, 4ta
Noge: 1, 2, 3, 4,
C. Ostinato na noge ostane enak, z rokami ponovimo vseh 5 vaj – igramo osminske triole (trije udarci z roko na en udarec z nogo)
Roke: 1kita, 2kita, 3kita, 4kita
Noge: 1, 2, 3, 4,
D. Ostinato na noge ostane enak, z rokami ponovimo vseh 5 vaj – igramo 16-tinke (štirje udarci z roko na en udarec z nogo)
Roke: 1katake, 2katake, 3katake, 4katake
Noge: 1, 2, 3, 4,
Četrtinke štejemo 1, 2, 3, 4, pojemo ta, ta, ta, ta; osminke lahkoštejemo 1&, 2&, 3&, 4&, pojemo tata, tata, tata, tata, tata ali pa kombinacija: 1ta, 2ta, …; osminske triole lahko štejemo 1tt, 2tt, … pojemo da-da-da ali ja-bu-ka ali pa ta-ki-ta; 16-tinke: 1e&a, 2e&a, … ali ta-ka-ta-ka ali ta-ka-ta-ke ali pa ta-ka-di-mi, …
Pomembno je poudariti, da še tako dobra veščina ni vredna nič, če bobnar ne igra glasbe (ne groova, ne swinga, ne rocka, …).
Disciplina, tehnika, neodvisnost, koordinacija – vse to so orodja, ki nam omogočajo, da se lahko izražamo skozi instrument, ampak vse to je potrebno združiti z muzikalično inteligenco in čustvi.
3: Uglaševanje
Zaradi sodobne produkcije, kjer so bobni posamplani, danes vse več bobnarjev zanemarja ta proces in posledično večina bobnarjev zveni enako.
Naučimo se uglasiti bobnarski set!
Ali je pomembno kakšne so opne, kvaliteta bobna, …?
Seveda je, vse šteje; tudi to, kako udarimo.
Najprej si izberemo prave opne. Tukaj je pomembno, kakšno glasbo igramo in ali igramo z metlicami ali s palicami. Npr. za igranje z metlicami izberemo coated opne. Coated opne so tudi primerne za katerokoli zvrst, če želimo toplejši zvok, za svetlejšega izberemo clear opne. Potem so tu še enoplastne, dvo plastne, …
Ugotavljanje, kakšne opne nam najbolj odgovarjajo, je process, ki zahteva svoj čas. Vsak boben ima dve opni: zgornjo, po kateri igramo in spodnjo, resonančno.
Bas boben:
Bas boben ali veliki boben se je prvotno uporabljal v orkestrih.
Za bobnarski set, kot ga poznamo danes, so bili včasih potrebni vsaj trije glasbeniki. Vse bobne in činele se je igralo z rokami oz. palicami.
Leta 1908 je W.Ludwig razvil bas pedalo in od takrat naprej se bas boben lahko igra tudi z nogo. Seveda v orkestrih se bas boben – veliki boben – igra s posebnimi palicami. Bas bobni v orkestrih so tudi bistveno večji od bas bobna v bobnarskem setu.
Danes je standardna dimenzija 22″ – 56cm po diagonali in 16″ – 41cm v globino (22″ x 16″) -(igramo ga z nogami – pedala).
Bas bobni v orkestrih merijo nekje od 40 x 20 inch(igramo ga z rokami – palice).
Uglaševanje bas bobna:
Bas boben ima dve opni: sprednjo (resonančno) in zadnjo, po kateri igramo. Zelo pomembno je, da si izberemo prave opne.
Preden namestimo opne na boben, se prepričajmo, ali je potrebno narediti luknjo v resonančno opno. Zakaj luknjo?
1. Za igranje v živo in za snemanje je potrebno bobne ozvočiti. Za moderno glasbo se bas boben ozvoči tako, da vstavimo mikrofon v bas boben, zato naredimo luknjo v velikosti 5inch.
2. Da sprostimo zrak ob udarcu na boben.
Če poenostavim:
– Če imamo bobne samo za vajo doma, potem luknje ni potrebno delati v opno.
– Če uporabljamo bobne za koncerte oz. snemanja, kjer je potrebno bobne ozvočit, potem boste olajšali delo sebi in drugim, če odrežete 5inch veliko luknjo v resonančno opno.
Preden namestimo obe opni, razmislimo, koliko in ali sploh bomo boben zadušili.
Npr. če imamo bobne v prostoru, kjer zelo odmeva, bomo najhitreje rešili problem z vzglavnikom. Vstavimo vzglavnik v bas boben tako, da se dotika obeh open. Če pa je prostor primerno akustičen, potem mogoče sploh ni potrebno dušenje (”demfanje”) bas bobna oz. zgolj minimalno. Minimalno ga ”demfamo” z brisačo.
Veliko brisačo zvijemo in jo položimo v bas boben na zadnjo, se pravi na opno, po kateri igramo. Brisačo pritrdimo z univerzalnim ameriškim trakom (duct tape) na opno in boben. Sedaj imamo v bobnu ali brisačo, ali vzglavnik, ali pa nič. Lahko začnemo z uglaševanjem. Najprej privijemo vse vijake z roko, nato z eno roko rahlo pritisnemo na center opne in s ključem privijemo vijake do te mere, da izginejo gubice na opni. Postopek ponovimo na drugi opni. Preden nadaljujemo je dobro, če imamo v glavi, kakšen zvok bas bobna želimo. Lahko, da bo potrebno brisačo dodati še na drugo opno, mogoče obstoječo brisačo odstranit, … Ko rešimo vse to, nadaljujemo z uglaševnjem opne, po kateri igramo. Nikoli se ne bati zavrteti vijaka za cel obrat, dva, tri, … Recimo, da smo sedaj našli ton, ki nam ustreza. Nadaljujemo s finim uglaševanjem od vijaka do vijaka tako, da je ton pri vseh vijakih enak. Sedaj sledi resonančna opna. Naredimo enak postopek in uglasimo na isti ton. Če nam zvok bobna ni všeč, potem resonančno opno uglasimo za terco višje od zadnje.
Uglaševanje bobnov je proces, ki se ga učimo ves čas. Včasih boben zveni v nekem prostoru odlično, ko pa pridemo na oder, je pa popolnoma drugačen in je potrebno uglasiti drugače. Včasih se nam zdi, da bas boben nima pravega oz. željenega tona, ko poslušamo iz bobnarskega stola, ko pa poslušamo prekomikrofona je pa odličen.
Ne obupajte – ključek v roke in AKCIJA!!
V šoli bobnov se skupaj učimo uglasiti bobnarski set. Naši učenci lahko tudi prinesejo svoj boben, da ga bomo skupaj uglasili.
4: Uglaševanje malega bobna (snare)
Snare – mali boben:
To je boben, ki se je prvotno uporabljal v vojski in orkestrih (marching bands).
Od leta 1920, ko se je bobnarski set približno razvil do te mere, kot ga poznamo danes, je snare oz. mali boben postal glavni del seta.
Boben je lahko iz različnih materialov: lesen, kovinski, medeninast, akril, kamen, hibridni. Posebnost bobna je mrežica na spodnji opni. Prav tako ima dve opni: zgornjo, po kateri igramo in spodnjo, resonančno, ki pa je občutno tanjša od zgornje.
Uglaševanje snare bobna:
Ko izberemo opne, najprej namestimo spodnjo resonančno opno. Bodimo previdni, saj je ta opna zelo tanka. Najprej vse vijake pritrdimo s prsti, nato z eno roko z občutkom pritisnemo na sredino opne, z drugo pa s ključem vse vijake pritrdimo toliko, da izginejo vse gube na opni. Nato uglasimo na željeni ton; ko uglašujemo, naj bo ton enak pri vsakem vijaku. Pritrdimo mrežico.
Sledi zgornja opna. Ponovimo postopek s spodnje opne. Če je opna nova, je dobro, če jo zelo privijemo in pustimo nekaj časa, da se opna raztegne. Ko to naredimo, vse vijake odvijemo in ponovno najprej z prsti privijemo, nato s ključem uglasimo.
Ponavadi sta dva kriterija: ton in odboj palice.
Če želimo več mrežice, naj bo resonančna opna uglašena višjekot zgornja. Koliko višje je odvisno od dimenzije bobna.
Če pa želimo debelejši oz. globji snare, uglasimo resonančno nižje, kot zgornjo.
Nekateri bobni pa zvenijo super če sta obe opni uglašeni na isti ton.
Na šoli bobnov se skupaj učimo uglasiti bobnarski set. Naši učenci lahko tudi prinesejo svoj boben, da ga bomo skupaj uglasili.
5: Uglaševanje tom tomov
Tom tomi:
Ponavadi je spodnja resonančna opna tanjša od zgornje. Npr. zgornja opna je dvoplastna clear ali coated, spodnja enoplastna clear. Lahko sta tudi obe enaki,
zgornja enoplastna clear in spodnja enoplastna clear.
Uglaševanje tom tom bobnov:
Uglasimo na dva načina: obe opni, zgornjo in spodnjo, uglasimo na isti ton, ali pa spodnjo resonančno za ton in pol višje. Ton izberemo poljubno, je pa pomembno, da je v kontekstu z glasbo, ki jo igramo. Intervali med tomi naj bodo terce ali kvarte.
Na šoli bobnov se skupaj učimo uglasiti bobnarski set. Naši učenci lahko tudi prinesejo svoj boben, da ga bomo skupaj uglasili.
6: Nakup prvih bobnov.
Koliko naj plačam za nakup?
Cenovno nekje med 400 in 800 eur – odvisno ali kupujemo nove ali rabljene.
Znamka bobnov?
To je podobno kakor pri avtomobilih: nekaterim je bolj všeč ta znamka, drugim druga. Dejstvo je, da so danes skoraj vse znamke bobnov narejene zelo kvalitetno.
Naj si kupim 5 delni set ali 4, 6, …?
Za začetnike je dovolj bas boben, hi-hat, snare in ride, se pravi dva bobna in činele. Zaradi večjega veselja do igranja, si za prvega izberemo 5-delni set (bas boben, snare, tom1, tom2, floor tom in činele) – standardni set.
Elektronske ali akustične?
Akustični bobni so vsekakor boljši, ne pa vedno bolj primerni. Odvisno od naših želja in od prostora, ki ga imamo na voljo.
Elektronski bobni so odlična rešitev, če živite v okolju, kjer hrup ni dovoljen oz. zaželjen, zasedejo pa tudi bistveno manj prostora kot akustični.
Na kaj naj bom pozoren pri nakupu rabljenih bobnov?
Napenjalci opne, ali kaksen vijak manjka; snare boben – napenjalec mrežice in mrežica; noge na bas bobnu, vijaki na nogah; držala za tom tom, vijaki zanje; stojalo za hi-hat, vzmet na stojalu in noge; ostala stojala, preverimo, če lepo zložijo, vijaki na stojalih; bas pedalo, vzmet in vijaki na pedalu; stanje open na bobnih in preverimo, če so prisotne vse zgornje in spodnje opne.
Na šoli bobnov skupaj z našimi učenci spoznavamo prednosti akustičnih in elektronskih bobnov. Z veseljem vam pomagamo pri odločitvah ob nakupu vaših prvih bobnov.
7: Vzemite si čas za vajo in čas za preigravanje (jam)!
Ena izmed večjih napak, ki jo bobnarji pogosto delajo, je, da čas, namenjen vaji, zamenjajo za preigravanje (jam). Tukaj je dejansko velika razlika.
Vaja je čas, ki ga izkoristimo za učenje in napredek novih veščin, rudimentov, ritmov, raznih tehnik, ki se jih želimo naučiti. Preigravanje (jam) je pa čas, ko imamo priložnost preizkusiti na novo naučene veščine.
Svetujem, da si vzamete tedensko čas za vajo in čas za jam. Zagotavljam vam, da boste pozitivno presenečeni nad rezultatom.
8: Vadite z metronomom!
Naša osnovna naloga je držanje tempa(time keeping).
Vaja brez metronoma lahko dejansko ovira naše igranje, saj se lahko naučimo igrati mimo tempa (npr. ko naredimo nek prehod iz A v B pademo iz tempa ali ko preidemo s hi-hata na ride, ko začnemo igrati dva bas bobna, itd.).
Kadar vadimo razne rudimente, prehode, rolle, didle, dva bas bobna itd, vedno vadimo z metronomom! Močno odsvetujem vajo hitro počasi hitro, ker to povzroča slab tempo. Nastavimo metronom in vadimo, nato se ustavimo, spremenimo tempo in nadaljujemo.
Seveda obstaja veliko načinov, da dodamo nekaj kreativnosti tej vadbi. Igramo zraven vašega priljubljenega banda. Večina glasbe, posnete profesionalno, je v tempu, tako da lahko namesto ob metronomu vadimo ob glasbi in je bolj pestro.
V avtu, ko imamo prižgan smernik, ali ko se peljemo skozi tunel, poslušamo neko glasbo na radiu, v tunelu izgine signal, ta čas v mislih igramo naprej in ko pridemo iz tunela, naj bi bili v tempu s skladbo na radiu.
Pomembno je, da smo sposobni igrati skladbo ob metronomu, to je neizogibno za studijsko delo; da smo sposobni igrati ob matrici v živo in najbolj pomembno: da si zgradimo notranjo uro! Vse to se z učenci učimo na šoli bobnov.
9: Poslušanje različne glasbe.
Poslušanje različnih stilov glasbe bo pomagalo razvijati vašo ustvarjalnost in vam bo dalo številne ideje, iz katerih gradimo svoje ritme, prehode, …
Vsak izmed nas ima svojega vzornika. Dobro se je pozanimati, kakšno glasbo je poslušal, kateri so bili njegovi vzorniki, s kom vse je še sodeloval oz. sodeluje poleg matične skupine, itd. Vse to nas pripelje do odkritja novih glasbenih skupin, posameznikov, umetnikov, ki nas navdahnejo in nam razširijo obzorje. Seveda se to nikoli ne konča, ampak prej postanemo tudi sami nekomu vzornik.
Poslušanje je kjuč do muzikaličnosti.
10: Želite postati hitrejši na dvojnem pedalu oz dveh bas bobnih?
1. Prva stvar je, kako sedimo za bobni. Pazimo, da ne sedimo preblizu, ne predaleč in vsekakor ne prenizko. Ko smo zbalansirani, lahko začnemo z vajo. Kako vemo da smo zbalansirani? Z obema nogama igramo istočasno, z tehniko heel up – npr. tempo 50bpm, igramo najprej četrtinke in nato še osminke, triole, …
Pomembno je, da ko to izvajamo, spodnji del telesa ne vpliva na zgornji(ko istočasno dvignemo nogi, se zgornji del telesa ne premakne!). Nastavitev pedala: za začetek svetujem medium tension vzmeti. Udarjalka pedala naj ne bo preblizu, tudi ne prenizko. Potrebno je imeti dovolj prostora za močen udarec in za dinamiko. Igramo off the head; tako, da udarjalka ne ostane v bobnu, ko pritisnemo na pedalo, ampak takoj za udarcem sprostimo!
2. Ko smo zbalansirani, lahko pričnemo z vajami. Vedno vadimo ob metronomu, in sicer ob počasnem tempu. Začnemo na 50bpm s tehniko heel down. To je prva osnovna tehnika, ki jo je potrebno osvojiti. Vadimo tako, da igramo en tempo, ko smo tempo osvojili se ustavimo in povečamo tempo. Vsekakor odsvetujem igrati počasi – hitro, itd., ker to povzroča slab timing. Nastavimo tempo in groovamo na tem vsaj 5 min(četrtinke, osminke, osminske triole, 16-tinke, 16-tinske triole, 32-tinke, … Ne pozabimo na dinamiko!).
3. Dodamo tehniko heel up, vse ostalo ponovimo kakor pri heel down. Heel up je druga osnovna tehnika. Ko se dobro počutimo pri obeh tehnikah, ju začnemo med seboj združevati, se pravi ena noga heel up druga heel down in obratno.
4. Heel down in heel up smo osvojili, sedaj pa dodamo v našo omarico z orodjem še dve pomembni tehniki za dva bas bobna, in sicer heel toe in Moeller. Ti dve tehniki omogočata zelo hitro precizno in močno glasno igranje, je pa potrebno vedeti, da ko igramo ekstremno hitro ne bo ekstremno glasno, ampak s tema dvema tehnikama še vedno dovolj glasno in močno. Heel toe in Moeller sta zelo zahtevni tehniki, ki zahtevata veliko discipline, ampak ko to dosežemo in če redno vzdržujemo kondicijo, lahko igramo neprimerljivo lažje in boljše!
Če bi želeli izvedeti več o heel toe in moeller tehniki, pišite na info@sola-bobnov.si ali pokličite na 040/974-789 in si rezervirajte termin v šoli bobnov!